Continuam seria transporturilor in Bucuresti !

Leave a comment

February 10, 2014 by calatoriinterbelici

Transportul de calatori cu obiecte cu patru roti cauciucate si un motor se pare ca a inceput cu stangul in Bucuresti. Persoane particulare al caror singur scop era sa se imbogateasca s-au “ocupat” de primele incercari de a stabili un sistem de transport auto functional. Aici comunistii n-au mintit ! E amuzant cum se descrie in 1937 situatia transportului cu doar cativa ani in urma.


“A fost vremea cea mai penibila in istoria circulatiei bucurestene. Hidosi monstri antideluvieni, rapanosi, rapciugosi, cutreerau strazile, desfundand pavajele, intr’o huruiala de fiare vechi. Cum concesionarii temporari nu puteau avea decat tinta unui cat mai mare profit, e natural ca exploatarea s’a facut salbatec, cu personal nepregatit, in permanenta cearta cu pasagerii, siliti sa umple pana la refuz un spatiu ingust, murdar, irespirabil, adevarata groaza pentru sarmanii calatori, cari totusi nu se puteau dispensa de acest mijloc de locomotie nehigienic si jalnic.”

In cele din urma, Primaria Municipiului Bucuresti a transferat transportul de calatori de la concesionari la Societatea Comunala a Tramvaielor Bucuresti, centralizandu-se serviciul pe intreaga capitala. In momentul in care se desfasurau tratativele pentru concesionarea serviciului de transport public , S.T.B.-ul se angaja ca “va organiza si pune la indemana cetatenilor capitalei un serviciu de transport cu autobuze, bine organizat, cu masini comode, curate si bine intretinute”. A urmat o perioada de cumparari de autobuze de la privati si, pe cat posibil, angajarea celor care si-ar fi pierdut locurile de munca prin aceasta mutare. Prima linie de autobuze a S.T.B.-ului, linia 1, avea acelasi traseu pe care il avuse si inainte de preluare, si anume : Aeroportul Baneasa – Sos. Kiseleff – Piata Victoriei – Calea Victoriei, Piata Senatului – Str. Apolodor – str. Sf.Apostoli – str. Antim – Calea Rahovei – Pompa de Apa, iar la intoarcere prin strada Lipscani – str.R.Poincare – str. N.Balcescu – piata Amzei – Calea Victoriei. Numarul calatorilor transportati in 1934 a fost de aproape doua milioane. In 1935, S.T.B.-ul a continuat sa cumpere de la concesionari particulari o serie de autobuze, dandu-le in exploatare pe traseul liniei 44, intre Gara de Est si Gara de Nord, la 5 mai 1935.

La 21 decembrie 1936, parcul de autobuze al S.T.B. se compunea din 391 autobuze, 40 autobuze a cate 20 de locuri fiecare, cumparate de la societatea Leonida, 53 “Chevrolet-Buss“ de 19 locuri, dintr-o comanda de 100 de bucati, tot de la societatea Leonida, si 198 cumparate de la fostii concesionari, reparate si repuse in circulatie. In anul 1938, pe masura ce se introduceau in circulatie autobuze noi, au fost scoase din uz un numar de 108 bucati din autobuzele vechi, cumparate de la fostii concesionari. La sfarsitul anului 1938, S.T.B.-ul avea in exploatare 469 autobuze Chevrolet, 100 Renault si 20 de autobuze Henschel. In 1939, se lungesc unele linii, ajungand cu distanta totala a liniilor la 141 km. Multumita site-ului dacoromanica.ro si Ghidului Bucurestilor din 1939, avem posibilitatea sa va prezentam si traseele din 1939 ale autobuselor bucurestene, impreuna cu o mostra de increngatura de tramvaie si autobuse din centrul Bucurestilor.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: