Mic tratat de frumusete

Leave a comment

January 11, 2015 by calatoriinterbelici

       Dacă răsfoiți pentru prima dată ”Realitatea ilustrată” veți remarca de îndată, de la primele pagini, că publicul-țintă al publicației era, în perioada interbelică, unul majoritar feminin. Și nu spunem asta din pricina prezenței constante a unei rubrici de modă, ci din cauza multitudinii de reclame la produse feminine, de la piese de vestimentație la parfumuri, pudre, creme, ședințe la coafor, bijuterii și multe altele. Ne vom opri acum la categoria dominantă a produselor cosmetice, pentru a decripta puțin obiceiurile și standardele epocii. 
     Am ales pentru început cremele anti-îmbătrânire (sau anti-aging, cum ne place să le spunem astăzi pe englezește), de întreținere a tenului și de mărire a fermității sânilor. Da, da, ați citit bine, interbelicele erau contemporanele femeilor din zilele noastre. 
    
      Aflați, prin urmare, stimate doamne, că ridurile se numeau pe vremea aceea, ceva mai prozaic, ”sbârcituri” sau ”zbârcituri”. Reclamele la produsele care, chipurile, le înlăturau sunt nenumărate. Iată doar câteva dintre ele:

     Pe lângă sbârcituri, pielea mai era amenințată de ”crăpături” și ”jupuituri”, cauzate de intemperii. Printre cele mai vizibile mărci de produse menite să înlăture aceste efecte neplăcute ale iernii se număra crema Nivea, al cărei discurs publicitar nu s-a modificat semnificativ în ultimele opt decenii. Umorul se naște de fapt din prefacerile capitale suferite de limbă, termeni perfect normali la acea vreme părând astăzi revoluți sau hilari printr-o altă utilizare contextuală. Doamnele erau sfătuite, de exemplu, să se ungă în fiecare seară ”radical” cu crema Nivea- radical referindu-se probabil la fermitatea mișcării menite să permită absorbirea optimă a produsului de către piele. 
     Nu mici ne-au fost mirarea și râsul când am dat peste cremele de față (sau pastele de dinți) radioactive, la modă în Occident, dar aparent și în România interbelică. Candoarea unor astfel de reclame văzute din perspectiva post-Hiroshima și post-Cernobîl ne întoarce parcă într-o epocă a inocenței depline, când efectele nocive ale radiațiilor nu erau încă cunoscute:

                                               Pentru un farmec cu adevarat irezistibil.

“Parafinal” nu credem să vină de la parafină, ci de la faptul că scapi deja pe jumătate viu de la prima ședință.

   

        De un interes întrucâtva diferit, însă deloc mai prejos, sunt reclamele la produsele de întărire a sânilor, care le transformă pe femeile interbelice în contemporanele celor de astăzi. Același gen de produse se găsește și in zilele noastre, supraviețuind, iată, aproape unui secol. Ca să vedeți cât de ciudat și selectiv se schimbă sau rămân intacte anumite mentalități…Din același registru fac parte și produsele pentru slăbit- se pare că profilul androgin al flapperițelor le punea la grea încercare pe femeile interbelice…

     Pentru că sânii tari nu merg decât cu pulpe subțiri. Reclamă la produsul de slăbit “Maigrine”.

Sursa imaginilor- diferite numere ale ”Realitatii ilustrate”, consultate pe situl Bibliotecii Digitale a Bibliotecii Centrale Universitare din Cluj-Napoc. 
Blogul ”De ieri, de azi” http://deieri-deazi.blogspot.ro/2014/05/coltul-celinei-sau-frumusete-la-posta.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: