Despre lipsa de inhibitii

2

January 21, 2015 by calatoriinterbelici

Nu ne facem iluzii- societatea romaneasca din perioada interbelica era inca una majoritar conservatoare. Desigur, moravurile moderne le inlocuiau treptat pe cele traditionale, mai ales in spatiul urban, puternic occidentalizat. Burghezia, mica, mijlocie si mare, se racorda constant la actualitatea vestica. Masini, reviste, reclame, filme, mode vestimentare, literatura, mai toate derivau din modelele consacrate la Paris, Londra, Berlin sau New-York.

   Decenta era insa in continuare atributul inconturnabil al reprezentantelor sexului feminin- o dovedeste faptul ca tinuta morala facea parte, alaturi, desigur, de proba “tricourilor” de plaja, din criteriile de selectare a castigatoarei concursului de frumusete Miss Romania, incepand din 1929, anul primei sale editii.

Publicitatea romaneasca interbelica crea de asemenea fie imaginea doamnei elegante, cochete, parfumate, cu pielea frageda si zambetul stralucitor, fie pe cea a mamei sau sotiei grijulii, gospodine si mare iubitoare de prafuri de curatat. Ambele erau, in chip evident, imbracate. Insa iata ca aceeasi publicitate romaneasca facea loc, un loc e adevarat destul de marginal, si unor reclame la cremele de intarire a sanilor sau de subtiere a coapselor ce se aflau dedesubtul hainelor de inspiratie pariziana.

      Ba mai mult, o publicatie de masa ca ”Ilustratiunea romana” facea destul de des loc nudurilor feminine. Mai curajosi pesemne decat colegii de la ”Realitatea ilustrata”, cei de la I.R.  introduceau frecvent intr-o vreme printre rubricile lor jocuri cam… deochiate: cu precadere rebusuri insotite de imaginea ademenitoare a unei tinere cam golase sau golase de-a dreptul, dar si jocuri de perspicacitate. Sa tot fii (ne)atent in cazul asta…
     Sa va aratam insa cateva dintre aceste enclave dezinhibate ale epocii. Cam toate erau insotite de o mica poveste- de obicei domnisoara prezenta cetitoriului jocul.

    Aceasta ”sensuala” domnisoara ”maleza”, de exemplu, ne prezinta un ”placart”, cerand ca cetitorul sa traga o linie de la A la B trecand doar o data, fara sa se intoarca, prin toate insulele. Dar cum oare sa nu te intorci de unde ai plecat, cand A-ul este situat undeva in preajma nurilor domnisoarei?

      Un alt joc situeaza povestea la scoala de Belle-Arte, ”sagacitatea” elevilor fiind pusa la incercare nu atat de cele 2 ”placarte” cu fizionomii pe care trebuiau sa le potriveasca, cat de prezenta nelinistitoare a modelului…

       In alt joc, cu timpul de data asta, autorul recunoaste: “Prezenta sa (a domnisoarei) in “costumul” arborat nu este justificata”. Aparent explicatia acestei vestimentatii era si solutia jocului… De data asta chiar suntem curiosi, asa ca ne vom chinui sa rezolvam enigma pana la postarea viitoare.

 

      Cititorii sunt iarasi rugati sa nu treaca de doua ori prin acelasi punct intr-un joc inspirat de jocul cu focul, mai precis cu faclii, al unei domnisoare dansatoare de pe Broadway. Puternica nota senzuala era pe deplin voita de cei de la ”Ilustratiunea romana”- altfel de ce ar fi situat strategic langa acest joc reclama la consultatiunile doctorului Emanoil Dorna, specialist in boli interne si sexuale?

 

      Acelasi domn Dorna revine de altfel ca autor al unui articol despre electro-cardiografie, situat tot asa, strategic, langa un joc deochiat. La o adica, ”contractiunea inimei” putea fi perturbata de o asemenea domnisoara “mititica” si “stranie”, cu gheare periculoase. Si nu credem ca sperietura sa fi fost de fapt de vina pentru pulsul accelerat al nefericitului.

A consemnat echipa Calatorilor care se va pune  indata pe treaba pentru a gasi solutiile jocurilor. Cine stie ce mesaj ascuns ne transmit domnisoarele golase ale timpurilor trecute.

Advertisements

2 thoughts on “Despre lipsa de inhibitii

  1. Zetu Harry says:

    Amuzant si itneresant articol. Trebuie totusi remarcat ca respectivele domnisoare aratau foarte bine chiar si dupa standardele actuale de frumusete.

    Like

  2. Daca tinem cont ca in anii '20 era la moda corpul androgin aproape al flapperitei, putem spune ca femeia ideala nu era cu mult diferita pe atunci de cea de acum. Trebuie totusi remarcat faptul ca se cauta inca un corp natural, neprelucrat artificial. De asemenea, posturile domnisoarelor ni se par lipsite de vulgaritate, in cazul unora dintre ele cel putin. In primul rand sexul femeii era in continuare ascuns, in al doilea rand corpul era valorizat parca in ansamblu, nu ''pe bucati'' cum se practica astazi. De fapt o comparatie cu orice semi-nud din orori precum Libertatea sau Can Can e suficienta pentru a observa diferentele de nuanta intre atunci si acum.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: