Ciorapul de matase (I)

Leave a comment

February 4, 2015 by calatoriinterbelici

“Unde nu-i cap, vai de picioare” – stiti pesemne zicala. Ei bine, femeile din perioada interbelica aveau tendinta sa o inverseze. Mai de pret decat capul pareau sa fie picioarele, mai precis ceea ce era menit, in viziunea lor, sa le acopere in chip desavarsit: ciorapul de matase.

    La concurenta cu pasta de dinti, ciorapul de dama facea ravagii publicitare in paginile Ilustratiunii romane, dar mai ales ale Realitatii ilustrate. Marcile erau insa mai putine decat cele de produse pentru ingrijirea dentara, la loc de cinste aflandu-se “regele” ciorapilor, Adesgo, secondat ceva mai timid de simpaticul Ady.
   Din matase naturala, prin urmare cam scump (vreo 200 de lei perechea), ciorapul de calitate era visul oricarei fiinte feminine. Intr-atat incat ii credem pe cuvant pe autorii reclamelor cand ni-l recomanda drept cadoul ideal, de Paste, de Craciun ori de Anul Noul.
    In vremuri de restriste razboinica, cand nu prea se mai gaseau, de disperare, femeile isi trasau o dunga pe piciorul gol, pentru a pacali ochii mai putin vigilenti. Chiar strabunicul meu obisnuia sa imi povesteasca o intamplare amuzanta si graitoare de pe front. Pe cand se afla in Cehia, deja spre sfarsitul razboiului, a dat impreuna cu camarazii sai de arme peste o fabrica- bucurie mare, dar nu pentru ar fi fost o fabrica de conserve. Nici vorba de mancare! Era o fabrica de ciorapi de matase, iar soldatii s-au grabit sa-si burduseasca ranitele pentru a duce cateva perechi nevestelor, fetelor si iubitelor de acasa, pe care simteau neindoilenic ca aveau sa le revada in curand, luptele fiind pe sfarsite.
   Dar gata cu povestile, sa vedem si cateva reclame despre farmecul feminin…pedestru. Incepem cu ceva usor, sa nu va cada greu, o reclama scurta si la obiect la un ciorap foarte rar intalnit printre paginile publicatiilor ilustrate rasfoite de noi pana acum, Arly Rose:
   Eficienta unei astfel de reclame succinte fiind indoielnica in lumea interbelicului insetat de imagine, mai precis de imagine tiparita, ca de o descoperire rara, Adesgo si Ady se intrec in acrobatii grafice pentru a-si atrage cumparatoarele. Acrobatiile grafice sunt insa de cele mai multe ori siluete fine semidezbracate, facand probabil deliciul domnilor rasfoitori de realitati ilustrate:

 

    Cum ciorapii de pe timpuri erau lavabili si nu prea te indurai sa dai 200 de lei ca sa-i porti doar o data, ca pe cei de nylon de astazi, aparusera in perioada interbelica si detergenti speciali pentru a-i mentine intr-o stare ideala, cum ar fi fulgii de sapun LUX:
    Nu, domnisoarei nu i-a fugit vreun glob ocular, ci, nefericire cu mult mai mare, ochiul de la ciorap. Sa ne fi ferit sfantul de asa tragedie daca am fi trait pe vremurile acelea!
    Reclamele interbelice la ciorapi sunt si un bun barometru antropologic, ajutandu-se sa intelegem cum s-a modificat in timp imaginea femeii, de la inceputul secolului pana in anii ’30. Aceasta reclama la Adesgo ne explica, de exemplu, ca barbatul anilor ’30 nu mai era ca cel din secolul trecut, usor de multumit cu un simplu obraz diafan. Privirea lui aluneca acum mult mai indrazneata asupra piciorului dezgolit. Iar femeia, trebuia, aparent, sa se conformeze.

    Daca nu puteam vorbi de misoginie in reclama de mai inainte, fara a fi considerati feministi nebuni si exagerati, ce veti spune de asta?

    Piciorul inainte de toate, asadar! Capul e mai putin necesar, exteriorul lui vrem sa spunem, chipul, caci de interior ne vom ocupa in alt articol sugestiv despre “intelectuala” interbelica ce nu ajunsese inca egala barbatului din punct de vedere cognitiv. Doamnelor feministe, nu ne sariti in cap, asa se credea si se zicea pe atunci. Pana una alta, ciorapul e mai mult pedopera, decat capodopera, cum asa de modest se laudau cei de la Ady.
 Sursa imagini- situl viabucuresti.ro si diferite numere ale Realitatii ilustrate si Ilustratiunii romane consultate de noi de-a lungul timpului.

Salvează

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: