Autobuzul de noapte- traseul exact

Leave a comment

February 6, 2015 by calatoriinterbelici

Habemus traseu! Si harta! Dragilor, dupa o mica ancheta norocoasa, am descoperit care era parcursul exact al liniei de noapte nr.8. Gratie Bibliotecii Digitale a Bucurestilor am avut acces la un ghid al capitalei din 1934, cu doi ani mai tanar asadar decat articolul publicat de Geo Bogza in “Realitatea ilustrata”.

   Bogza nu mentionase decat cateva strazi, Calea Dudesti, Splaiul Independentei si cateva cinematografe-far, calauzitoare in noaptea bucuresteana, Omnia, Marna, Lucifer, Venus. Linia 8 isi incepea de fapt periplul pe Soseaua Mihai Bravu,ajungea pe Calea Dudesti, apoi foarte putin pe Vacaresti, pentru a se angaja pe strada Cauzasi, continuand spre cheiul Dambovitei, bulevardul Schitu Magureanu, inspre Calea Grivitei si in cele din urma, dupa podul Grant, isi incheia odiseea in zona Crangasi, unde isi avea aparent capatul. Cum nu am putut lipi hartile, pentru a vizualiza traseul complet, vi l-am marcat cu verde deschis pe diferitele segmente cu care era imbogatit ghidul bucurestean din 1934. Am ales sa marcam noi cu verde linia 8, pentru ca harta transportului in comun folosea doar doua culori, rosu pentru tramvaie si albastru pentru autobuze. Multe linii avand trasee partial comune, v-ati fi ratacit cu siguranta, pierzand din vedere autobuzul-fantoma de noapte 🙂
    Iata asadar in toata splendoarea-i nocturna linia 8 sau VIII, cum apare numerotata in ghid, cu principalele strazi strabatute, in ordinea inversa celei descrise de Bogza:

Iar acum, pas cu pas, pe harta, traseul conform indicatiilor lui G. B., din care deducem ca el personal calatorea dinspre Calea Dudesti spre centrul orasului:

Capatul de pe Mihai Bravu si inceputul Caii Dudesti

Calea Dudesti, strada Colonel Orero si Cauzasi, apoi intrarea pe Splai

 

Drumul pe Splai apoi cotirea spre bulevardul Schitu Magureanu

Strada Popa Tatu iar apoi intrarea pe Calea Grivitei

Si ultima parte a traseului, Grivitei, Podul Grant, Soseaua Crangasi si Soseaua Ciurel

Daca vedeti si o linie rosie cu cifra, tot rosie, 8, aflati ca era vorba despre o linie de tramvai, autobuzele fiind trecute, dupa cum v-am povestit, cu albastru.

Drept bonus, am gasit si adresele exacte ale majoritatii cinematografelor pomenite in articol. Vi le-am subliniat si pe acestea cu verde deschis. Venus din pacate lipseste, de unde deducem ca fusese deschis intre 1934 si toamna anului 1936, cand Bogza isi redactase textul pentru RI. Ordinea in care ele sunt amintite este Venus, Lucifer, Edison, Omnia, Marna, Volta-Buzesti. Lucifer si Edison erau pe Calea Dudesti, Omnia, pe Schitu Magureanu, Marna pe Calea Grivitei iar Volta-Buzesti pe str. Buzesti. Prin urmare, Venus trebuie sa fi aparut tot pe Calea Dudesti posibil chiar la inceputul ei, in preajma statiei la care se urca in mod frecvent Bogza.

 

Mai ramane de aflat cine obtinuse concesiunea acestei linii si daca intr-adevar a fost singura cursa de noapte din peisajul bucurestean. Sa ne tineti pumnii! Speram sa avem la fel de mult noroc si de data asta.

sursa hartilor si a celorlalte informatiuni: Bucuresti. Ghid oficial cu 20 de harti pentru orientare, Fundatia pentru Literatura si Arta “Carol II”, Bucuresti, 1934.

Salvează

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: