Cinema (II) Cinematografele bucurestene.

Leave a comment

February 7, 2015 by calatoriinterbelici

     In prima noastra postare despre cinema, v-am prezentat o lista a tuturor cinematografelor din capitala la sfarsitul anilor ’30. Am mai gasit o lista foarte interesanta, nu doar cu numele, ci si cu adresele cinematografelor din 1934- e ceva mai scurta decat precedenta pentru ca, evident, in capitala acelor ani frenetici, s-au deschis o puzderie de noi lacasuri ale filmului in cei cinci ani ce despart 1934 de 1939. Amintim doar doua dintre cele mai cunoscute astazi, Aro (actualul Patria, inaugurat pe 16 ianuarie 1935) si Scala (tot in 1935), aparute in acest interval si care lipsesc prin urmare in ghidul din 1934.
   Cele mai multe si mai luminoase erau cele de pe bulevardul Elisabeta, infatisarea lor interbelica parvenindu-ne prin cateva fotografii nocturne devenite foarte cunoscute si foarte circulate in mediul virtual. Cum nu reuseam si pace insa sa aflam anul exact in care fusesera facute, am decis sa ne jucam putin si sa facem cateva mici anchete pentru unele dintre ele. Speram sa va placa ce a iesit.
1. Incepem cu o fotografie nocturna realizata pe Bulevardul Elisabeta. Pe Internet circula varianta ampla, cu vedere spre ambele trotuare ce marginesc bulevardul, dar si un detaliu cu trotuarul din dreapta, dinspre Cercul Militar.

 

Dupa cum  vedeti, pe partea dreapta se insirau cinematografele A.R.P.A., Bizantin si Trianon, carora le raspundea in partea stanga firma luminoasa a cinematografului Forum. La A.R.P.A., situat in incinta Cercului Militar, rula “Alba ca zapada si cei sapte pitici”, fiind vorba cel mai probabil de filmul de animatie semnat de Walt Disney, aparut pe 21 decembrie 1937. Potrivit ”Realitatii ilustrate”, costase vreo 200.000.000 de lei, fiind cel mai lung film de desene animate realizat pana la acea vreme. In numarul ei de Craciun din ’37, revista ne prezinta si o mostra cu personajele principale.

    Fotografia a fost prin urmare realizata dupa data de 21 decembrie 1937, cel mai probabil in lunile ianuarie-februarie 1938, daca e sa ne luam dupa paltonul incetosat al unui domn, vizibil mai ales in a doua imagine. Nu este exclus sa fi fost facuta si dupa aceasta perioada, tinand cont ca cinematografele obisnuiau sa dea si filme mai vechi, nu doar ultimele noutati, dupa cum aflam din revista “Cinema” din acele vremuri.



2. A doua fotografie a fost realizata cel mai probabil pe timp de vara, dinspre terasa restaurantului “Eforia”. Avem de-a face asadar din nou cu luminosul Elisabeta, devenit un soi de Broadway autohton. De data aceasta insa, observam cinematografele: Femina (scris cu litere cursive in partea dreapta), Cinema Regal, care isi pierduse i-ul si cinema Capitol. 

 

     La Regal rula “Cuibul fericirii”, cu Anne Shirley si Ruby Keller. Traducerile in romana ale titlurilor erau cel putin neasteptate in perioada interbelica; noroc ca Anne Shirley si Ruby Keller nu au jucat impreuna decat intr-un film, “Mother Carey’s Chickens” din 1938, in regia lui Rowland V. Lee. Fotografia dateaza asadar din sau dupa anul 1938. Filmul fusese lansat in Statele Unite pe 29 iulie 1938, asa ca nu este exclus ca in fotografia noastra sa fi fost prezentat ca noutate in vara lui ’38. Rochiile usoare ale doamnelor si cina nocturna pe terasa sunt indicii ca fotografia a fost facuta cel mai probabil intr-o vara sau toamna indiana. 

3. A treia fotografie este iarasi celebra, datorita inscriptiei destul de amuzante “Pastele calului”. De data aceasta zarim un singur cinematograf, Odeon, care apare trecut in “Bucuresti. Ghid oficial cu 20 de harti pentru orientare” din 1934 la adresa str. 11 iunie. Sub “Pastele calului”, care nu stim la ce se poate referi, film sau revista (caci la cinematografe mai aveau loc si spectacole de teatru), gasim inscriptia “Castelana Libanului”, asociata evident unui chip feminin cu trasaturi mai mult sau mai putin orientale- este posibil de asemenea ca acest chip sa faca parte din reclama pentru o alta productie cinematografica. “Castelana Libanului”, roman scris de Pierre Benoit, a fost ecranizat in 1934 in regia lui Jean Epstein. Film frantuzesc asadar, care situeaza temporal fotografia dupa data de 3 februarie 1934, ziua lansarii pariziene.


Va mai lasam cu cateva fotografii reprezentative: cinema Scala, in cladirea-i consacrata ridicata in 1935 si cinema Capitol fotografiat pe timp de noapte de Willy Pragher in 1941.


Salvează

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: