Amor, amor

Leave a comment

February 16, 2015 by calatoriinterbelici

    In ultimele zile am rezistat cu greu sub avalansa de iubire care a potopit tara, Internetul si oamenii care populeaza aceste taramuri. Ba chiar ne-am molipsit putin si ne-am pus intrebari legate de cum iubeau interbelicii. O caricatura din 1924, din teribila “Furnica”, ne spune ca oamenii iubeau pe atunci “cu foc”, intr-atat incat erau gata sa starneasca mici incendii trecatoare la fiecare sarut furat sau dat de bunavoie la colt de strada.
     Zidul acela din caricatura spune de fapt multe- amorul interzis devenise, alaturi de patinaj si fotbal, unul dintre sporturile favorite ale romanilor. Cu cat era mai adulterin, cu atat mai bine. Prin revistele ilustrate si mai ales prin productiile cinematografice, amorul se generalizase. Sa fii indragostit si sa suferi era la moda. Iar publicatiile din epoca ne livreaza statistici amuzante: in Romania, la fiecare 4 minute un cuplu se saruta, iar la fiecare 10 o femeie intreaba : “Ma iubesti?”, avand in medie 3-5 crize de gelozie pe saptamana, iar barbatul 2-3 crize de nervi drept consecinta.
     Interbelicii iubeau nu doar cu foc (si para) ci si pe fuga. Desigur, “pe fuga” fata de secolul anterior, ba chiar fata de lumea inceputului de veac. Daca pe la 1900 un domn ii scria doamnei sale, dupa o intalnire intamplatoare de 5 minute in care i-a intrezarit varful pantofului in colbul de pe Lipscani, o scrisoare de 8 pagini, in care ii marturisea infinitul amor in formule mereu diferite, fara sa se plictiseasca, prin anii ’30 se multumea sa ii trimita un bilet scris la masina “Te iubesc.Vino la 5” sau o carte postala sugestiva, in care isi afirma telegrafic atat dorul, cat si dorinta.
       Cinematograful le livra din plin doamnelor avide de iubire materie prima pentru fantezii si vise nocturne agitate. La ordinea zilei, in orice lacas al celei de-a saptea arte (in care mintea s-a odihnit, dupa crearea celorlalte 6, ar spune carcotasi intelectualii interbelici) era un love story: o “ea”, saraca, dactilografa sau servitoare, il intalneste pe “el”, un milionar gata sa ii puna lumea la picioare, totul asezonat de un happy end cu iz de mariaj si intelegere vesnica. Povestile facile aduceau cronicarii la disperare si rugaminti de felul: “Dorim din toata ininma ca publicul nostru sa piarda prostul obicei de a adormi indata ce nu i se arata un san gol, un sold in exercitiul functiunii sau un milionar peste noapte”. Greu, monser, greu, tinand cont ca povestile simple hranesc imaginatiile slabe si publicul larg, care se inghesuie in salile ce dau si sapte filme pe zi.

      Dar cinematografele nu erau doar locurile in care vedeai un love story; mai erau si locul in care il traiai. Mircea Damian ne instiinteaza, in stilu-i caracteristic, ca pe vremuri indragostitii se intalneau si isi marturiseau iubirea la cofetarie si ca in perioada interbelica dulcele gastronomic este inlocuit de dulcele ecran si dulcea sala intunecata de cinema, in care cuplul se poate apropia fiziceste in voie: “Altadata, indragostitii se intalneau in cofetarii, mancau prajituri si isi spuneau ca se iubesc. Astazi se intalnesc la cinematograf, mananca alune americane si caramele si…” incearca apropieri interzise, soldate fie cu palme situate strategic si zgomotos in plina figura, fie de consimtiri tacite. “Fata de mahala nu ucide cu dispretul si nu plesneste. Ea iubeste mai intotdeauna cu adevarat si este ortodoxa: se spovedeste o data pe an si se duce la biserica”, unde pesemne pacatul de a se fi lasat imbratisata cam indraznet la cinema este iertat si privit intelegator. Decenta nu se purta de altfel decat prin centru- la cinematografele de la periferie toata lumea fuma, manca bomboane si se saruta cu patima. Pe la orele 00.30-1.00, cand se termina ultimul film, cuplurile ieseau incolacite si fericite sau, uneori, suparate:”Lasa-ma! tipa cate una. Du-te la aia din film! Stricatule!”, dar se impaca repede, sub clar de luna. Mai sunt si unii care pandesc la iesire: “Allo, fata! Esti singura?” Astia au supravietuit pana astazi, inlocuind “esti singura” cu mai scurtul si sugestiv-perversul “Singurica?”.
      Dupa cum am spus, sub clar de luna, mergand spre casa, cuplurile certate se impaca. E de inteles, plimbarile sunt activitatea lor preferata, mai ales pe strazile din centru si in parcurile bucurestene, cu precadere in Cismigiu, dar si in Ioanid. In Cismigiu, perechile se plimba in functie de clasa sociala. Boierii luneca in barci pe lac, mananca un mititel sau o fleica sau luneca iarna pe gheata, cate doi, tinandu-se de mana. Duminica e randul servitorimii sa iasa la plimbare, in moduri mai prozaice: “Of, Ileano, draga-mi esti! Biserica si pastele ma-tii…”. In Ioanid, spre seara, se plimba aproape numai perechi indragostite. Slab luminat, cu banci dosite, e locul ideal al soaptelor de amor si al hotararilor de viitor.
      Insa in Bucuresti, dupa cum spune Mircea Damian, nu se iubeste in doua locuri la fel: “Altfel se iubeste in Cismigiu, altfel in Parcul Carol, altfel in Parcul Ioanid. In Cismigiu, fericirea indragostitilor e spectaculoasa si uneori triviala- cearta e tragica; in Parcul Carol, lumea iubeste cum mananca: natural. Si tot asa se si cearta. In Parcul Ioanid, e ceva melancolic, tacut si trist, aproape. Lumea se plimba prin intuneric, si nu s-aud decat pasii. Un ton mai ridicat surprinde si sperie si incomodeaza.” In cinematografe, dupa cum am vazut, se iubea iarasi diferit, in functie de amplasarea salii, in centru mai discret, la periferie cu zgomot si patimas. Si Furnica observa ca iubirea era altfel, de data asta la tara, fata de oras.
Numai Realitatea ilustrata sustinea contrariul, cum ca dragostea pardalnica ar fi aceeasi peste tot…
surse- Ioana Parvulescu, ”Intoarcere in Bucurestiul interbelic”, Mircea Damian, ”Bucuresti”, ”Realitatea ilustrata”, blogul http://sanuuitam.blogspot.ro

Salvează

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: