Cosmeticale

Leave a comment

March 4, 2015 by calatoriinterbelici

 Cum se apropie ziua femeii, ne-am intors la una dintre temele noastre preferate : cosmeticalele. Numarul reclamelor la astfel de produse este parca neobisnuit de mare in ”Realitatea ilustrata” si, uneori, in ”Ilustratiunea romana”. Nu putem decat sa conchidem ca revista se adresa, desi nu o mentiona nicaieri in mod explicit, unui public preponderent feminin. Daca mai punem la socoteala si rubrica de moda, ori posta Laurei si cea a cinefililor (femeile fiind in perioada dintre cele doua razboaie cele mai mari devoratoare de filme), observam imediat ca subiectele cu precadere masculine sunt in inferioritate vadita fata de cele feminine.
 Intr-un articol anterior am analizat indeaproape cateva dintre cremele si pudrele, diafane unele, radioactive altele, prezente intre paginile ”Realitatii ilustrate” si ”Ilustratiunii romane”. Cu cat ne indreptam spre sfarsitul perioadei interbelice si spre nefericita declansare a razboiului, constatam o inmultire semnificativa atat a tipurilor de creme, care mai de care mai originala din punct de vedere stiintific, cat si a unei alte categorii de produse cosmetice- fardurile. Desigur, pudra de obraz exista inca din 1929 in paginile celor doua publicatii ilustrate, dar este cam singurul fard in actualul sens al cuvantului. Abia prin ’37-’38 incep sa-si faca aparitia reclame mai consistente la rouge-uri de buze, de obraz sau rimeluri, si inca si atunci destul de sporadic, in ciuda consistentei. Fenomenul este interesant si ar merita studiat in amanuntime, ca parte a istoriei publicitatii romanesti, desigur, dar mai ales a istoriei cosmeticalelor.
O sa ne oprim la inceput din nou la produsele pentru ten, mai precis la doua pudre marca Tokalon, inedite prin descoperirile stiintifice pe care le au la baza. Prin urmare, va prezentam:
   1. Pudra ”lectrostatica” ”Iata draguta!”. Glumim, nu se numea asa, dar modul de a atrage atentia al reclamei este absolut savuros.
     Nu prea am inteles cum functioneaza, dar in mod cert veti fi o aparitie electrizanta, scurtcircuitand mintile barbatilor si reteaua electrica a salii de bal. Nu stim nici daca aceasta pudra se asorta cum se cuvine cu parul zburlit de energia electrostatica emanata de fata dumneavoastra sau de micile descarcari ori fulgere aferente.
2. “Pudra aerificata”. Tokalonul mai avea un as in maneca, anume o pudra mai usoara decat aerul. Daca o foloseati riscati sa va luati zborul. Nu, glumim, nu era o masinarie mai usoara decat aerul menita zborului, ci cel mult o inventie cosmetica sortita  plutirii amoroase in cazul domnilor cuceriti de farmecul irezistibil al unui obraz aerat si aerisit.
     Cremele se diversifica si ele. Pe prietenii de la Pond’s ii stim de mai demult, insa in ’39 ne prezinta o gama intreaga de ingrijire, care aminteste, de exemplu, de gamele Garnier: avem prin urmare o crema de fata de zi si una de noapte, inovatie interesanta in epoca, fiind prima reclama de acest fel pe care o gasim in paginile ilustrate.
De la pielea fetei trecem la buze, pentru a va prezenta rouge-ul nostru preferat: Michel. Michel e un dragut, atat de dragut incat iti vine sa-l mananci. Nu, nu avea vreo aroma deosebita, ci era atat de “pur” si de “bun”, incat riscai sa-l infuleci cu pofta, mai ales daca erai si la dieta ca sa ajungi svelta ca o flapperita. Domnisoara din imagine este surprinsa de exemplu in flagrant delict. Unde mai pui ca rujul venea in variantele de lux, mare si popular, asa ca nu riscai sa-ti ajunga doar pe o masea.
Mai putin amuzant, insa elegant, este rouge-ul Khasana, care rezista intemperiilor, apei si… sarutarilor, asa ca femeile interbelice emancipate se puteau saruta in nestire, fara grija rujului de maine (dimineata).
Inline image

De la buze urcam putin spre ochi. Se stie doar : ochii care nu se vad, se uita in oglinda de dimineata pana seara. Doamnele interbelice stiau ca seductia se naste din privire. Prin urmare isi curbau, unduiau, fluturau si inchideau molatec genele in speranta cuceririi barbatului. Iata o reclama la o gama intreaga de produse: aparat de curbat genele, tus pentru gene, gene falșe (da! existau si atunci, alaturi de unghiile false) si ceva mai putin obisnuit, o  crema….pentru cresterea genelor.

Probabil unele dintre cititoarele noastre folosesc si sunt multumite de Rimmel’s London. Ei bine, aflati ca exista si in perioada interbelica, iar doamnele erau atat de incantate de calitatea lui, incat piata era saturata de falsuri, de unde probabil nevoia de a publica reclame de atentionare despre “veritabilul” Rimmel.

Eeeeei, dragele noastre, cam aceasta a fost noua noastra recolta publicitara. Speram ca v-ati distrat si ca vom reveni in curand cu o prada si mai bogata. Sansele par sa fie de partea noastra, caci paginile publicatiilor interbelice se dovedesc intotdeauna neasteptate, la fel ca imaginatia creatorilor de publicitate.

Salvează

Salvează

Salvează

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: