Femeia la volan

Leave a comment

March 7, 2015 by calatoriinterbelici

Cand automobilul si-a facut pentru prima data aparitia pe strazile capitalei, domnisoarele au strambat din nas, acoperindu-si-l degraba cu batistele dantelate si monogramate. Gazele de esapament le zgandareau stomahul sensibil si le dadeau stari de lesin, iar zgomotul le zgaria urechile fine, indelung exersate in timpul lectiilor de pian.

    Insa pe masura ce aspectul vehiculelor s-a rafinat si gustul interbelicilor pentru modernitatea tehnologica s-a accentuat, intre populatiunea feminina si goana mecanica a automobilului s-a nascut o atractie irezistibila. Astfel incat femeile s-au incumetat din ce in ce mai des sa se urce in el, si nu doar pe post de pasagere! Au indraznit chiar sa se aseze pe scaunul din fata, la volan.

    Femeia la volan nu mai era deja o noutate in capitala la inceputul anilor ’30. Devenise un spectacol atat de frecvent si de fermecator, incat “Realitatea ilustrata” i-a dedicat pe 10 aprilie 1930 un articol. Femeia iubea aparent automobilul pentru ca era la moda, la fel ca ciorapul fin de matase, fusta deasupra genunchiului, alunele si filmele americane. Dar il mai iubea si pentru ca era pentru ea simbolul libertatii. Corpul feminin se emancipase de prin anii ’20 de constrangatoarele vesminte antebelice, capatand o mai mare libertate de miscare si dedandu-se cu voluptate practicarii sporturilor de iarna si de vara (printre care, mult usurat de costumul de baie, inotul). Viteza automobilului venea sa sporeasca evident aceasta libertate, dandu-i femeii doza de aventura, dinamism si autonomie de care fusese privata decenii de-a randul, daca nu secole, in existenta ei statica de salon.

    Conform “Realitatii ilustrate”, automobilul mai avea o virtute, una esentiala: imblanzea femeile! Sa-i credem pe cuvant? “Fiara” cu ochi “salbateci” si buze rosii inceta aparent sa mai fie nervoasa sau indispusa odata urcata la volan. Despre virtutile sofatului ii scrisese si Felix Aderca in 1928 unei  domnisoare melancolice si plictisite: “Automobilul, domnisoara, iti smulge atentia pe care o ai intoarsa asupra unui singur punct, penibil, al persoanei dumitale si ti-o arunca in prelungirea directa a nasului, dincolo de motorul masinei, in soseaua care, cu 80 km pe ora, fuge inapoi, sub dumneata. […] Oameni, pietre, vehicule trec pe langa aceasta linie vie, ca niste comete din alte lumi si nici un gand, oricat de seducator, nici o senzatie, oricat de ispititoare, nici o gadilatura, oricat de tiranica, nu vor mai izbuti sa-ti strice echilibrul. Domnisoara, la volan! Sufletul dumitale in cateva luni va functiona perfect, ca un motor.”
    Eh, pe atunci aglomerate nu erau decat strazile din centrul capitalei, restul arterelor si imprejurimile orasului punand kilometri de asfalt liber la dispozitia “sofeurilor”. Asa pricepem si noi de ce sofatul avea virtuti terapeutice si te scapa, in loc sa te umple, cum se intampla astazi, de nervi.
    Domnisoarelor nu trebuia sa le spui de doua ori sa se urce volan. Parca doar asta asteptau si pentru asta se nascusera! Mai precis, pentru viteza. In locul “cumintilor” 80 km pe ora din 1928, “Realitatea ilustrata” scrie despre vijeliosii 120 km pe ora ai anului 1930. La asemenea viteza, barbatul de langa devine “cantitate neglijabila”, caci toata atentia femeii e concentrata asupra goanei, si, speram noi, spre binele amandurora, asupra soselei. Altfel risca sa devina “femme fatale” si la propriu, si la figurat. Femeile iubeau atat de mult mersul cu automobilul incat posesia unuia devenise criteriu de alegere a viitorului sot. Daca barbatul avea masina, sansele sa ramana burlac erau minime. Intre cele doua razboaie, casatoria dintre o domnisoara si un Ford devenise legitima.

    Cuplul femeie-automobil starnea bineinteles si fantezii. Barbatii erau cuceriti de combinatia de fragilitate, fire navalnica si scartait de roti. E de inteles! Fantezii mai starnea, atunci, ca si acum, femeia-mecanic. De ce? Simplu: Inchipuiti-va o femeie frumoasa in fusta, cu piciorul fin, aplecandu-se sa repare o pana de cauciuc… Va puteti imagina ce priveliste nebanuita era pentru ochiul avid al barbatului interbelic.

   Articolul din “Realitatea ilustrata” e plin, dupa cum puteti vedea, de portrete suav-cuceritoare ori senzuale. Insa glumele pe seama femeilor la volan tot de la interbelici le-am mostenit. Inca de la sfarsitul anilor ’20 nepriceperea lor visatoare la condus era ironizata, dupa cum puteti vedea in caricatura de mai jos:

    Un portret cuprinzator, de data asta putin tragi-comic, ii facea si revista “Magazinul” femeii interbelice, realizand o comparatie intre populatia feminina de la 1900 si cea de la 1930. In 1930 prin urmare:
“O doamna cu tigareta in gura, in micul ei automobil “de 5 H.P.” (horse-power), in care a facut un tur la Sosea, se duce la magazin, de unde cumpara, certandu-se cu vanzatorul, 80 de centimetri de stofa pentru  rochita. Se intalneste cu colegul sotului ei la un viraj, unde automobilele stopeaza “din cauza sensului unic”. Acesta, cu capul gol si guler rasfrant, ii striga Hallo! si-i face o bezea. Acasa doamna gaseste un biletel “tapat” la masina de la amant: “Vino la 5. Te iubesc.” Pune mana pe telefon, se cearta zece minute cu duduia de la centrala si-i spune apoi amantului ca accepta. Seara, afland ca sotul ei are o amanta, il impusca.”
    Pentru femeia interbelica asadar, nu doar rochia s-a scurtat simtitor, ci si timpul si distanta, gratie automobilului, ori rabdarea, “gratie” filmelor cu gangsteri americani. Presimtim ca dupa comiterea crimei, tot automobilul “martor discret” al secretelor doamnei, dupa cum ii spun cei de la R.I., i-a permis sa fuga degraba de la locul faptei, cu esarfa fluturandu-i in vant, sa-l ia cu dansa pe amant si sa fuga amandoi in lume, traind fericiti pana la adanci batraneti.
 THE END

Sursa imagini- ”Realitatea ilustrata”, numarul din 10 aprilie 1930 si ”Intoarcere in Bucurestiul interbelic”, de Ioana Parvulescu

Salvează

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: